تهویه مطبوع در واقع ریشه هایی در سده دوم چین دارد . که در آن یک مخترع چینی یک فن دوار دستی طراحی نمود. امروزه با گسترش علم روشهای نوینی جهت حصول شرایط آسایش حرارتی انسان بوجود آمده است، از سیستم های چیلر – فن کویل گرفته تا سیستم های DX و اخیراً سیستم های VRF .
VRF به معنای کنترل جریان مبرد می باشد، و ایده آن بر اساس تکنولوژی اینورتر است. این سیستم قادر است مایع مبردی را که باید به محیط مورد نظر فرستاده شود توسط شیرهای انبساط الکترونیکی کنترل نماید.
VRF در ابتدا در کشور ژاپن ساخته شد و امروزه رشد و گسترش آن را در اکثر ساختمانهای تجاری و اداری مشاهده می کنیم.
در این بین کمپانی هایر به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات تهویه مطبوع با دارا بودن 8 کارخانه و مراکز تست و آزمایش بسیار پیشرفته و تحقیق و توسعه (R&D ) در اروپا توانسته گوی سبقت را از سایر تولید کنندگان این محصولات برباید، این کمپانی در سال 1996 در بازار چین و در سال 1998 در بازار جهانی به همراه توشیبا، موفق شد اولین سیستم VRF خود را به بازار جهانی عرضه نماید. در سال 2005 مدل MRVII این کمپانی با کمپرسورهای اینورتر ارائه شد. در سال2007 و  2008 و در جریان المپیک پکن، کمپانی هایر به عنوان برند ملی چین با مدل MRVIII در ساخت ورزشگاهها و اماکن ورزشی مشارکت داشت.
بعد از آن در سال 2012 مدلهایی از این دستگاه به صورت فن از روبرو جهت استفاده در ظرفیت های کوچک تر ساخته شد. همچنین در مدلهای بازیاب حرارتی سیستم VRF کمپانی هایر با مدل MRVIII-RC بخشی از بازار این مدل از محصولات را به دست گرفت تا اینکه در سال 2014 جدیدترین مدل این دستگاه تحت عنوان MRVIV با قابلیت های بیشتر و بهینه سازی های اصولی و عملی صورت گرفته معرفی گردید .

از جمله مواردی که در خصوص ویژگیهای این مدل از دستگاه می توان اشاره نمود، عبارتند از :

1 – ماژول های تکی با ظرفیت های بالاتر :
• در مدل MRVIV ظرفیت هر یک از دستگاهها عبارت است از :HP 8/10/12/14/16/18/20/22/24   که این امکان را فراهم می کند در فضاهایی که نیاز به ظرفیت کمتری می باشد، بتوان از ماژول های تکی دستگاه بجای ترکیب آن استفاده نمود.
2 – فول اینورتر :
• همانطور که قبلا اشاره شد اساس سیستم VRF بر مبنای تکنولوژی اینورتر می باشد، از این رو کمپرسورهای مورد استفاده در مدل MRVIV قابلیت تنظیم لحظه ای بار سرمایشی مورد نیاز را دارا می باشند. که این امر موجب کاهش مصرف برق و افزایش راندمان و طول عمر کمپرسور دستگاه می گردد.
3 – طراحی منحصر به فرد کندانسور :
• در طراحی مبدل گرمایی دستگاه، از فن هایی با لبه های تیز و زوایای بهینه سازی شده بر اساس قوانین آیرودینامیک برای ایجاد ورتکس موثر و کاهش ارتعاش فن استفاده شده است، همچنین فن دستگاه از نوع DC Inverter می باشد که بر اساس شرایط مورد نیاز دستگاه دور خود را تنظیم می نماید و باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد شد .
4 – جانمایی :
• در مدل MRVIV این سیستم ها شما می توانید در کمترین فضا یونیت های خارجی خود را جانمایی کنید. به این صورت که مدل MRVIV علاوه بر اینکه نسبت به مدلهای مشابه سایر تولید کنندگان دارای مساحت اشغالی کمتری  می باشد ، نسبت به مدلهای قبلی خود نظیر MRVIII نیز مساحت کمتری را اشغال می کند.
5 – سیستم عملیاتی :

• از جمله مسایلی که اکثر تولید کنندگان VRF با آن مواجه هستند محدودیت فاصله بین اجزا دستگاه در یونیتهای داخلی و خارجی است . در مدل MRVIV با انجام بهینه سازی ها و اقدامات موثر، این محدودیتها برطرف شده است و میزان فواصل مجاز لوله کشی افقی و عمودی دستگاه تا بیشترین حد ممکن ارتقا یافته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *