قابلیت مدیریت هوشمند ساختمان برای دستگاه های MRV   کمپانی “هایر”
چکیده
عصر اینترنت، زمان تنوع و تجربیات جدید است. عصری که هر شخص انتظار دارد سبک زندگی خاص و ایده آلی را تجربه کند. بدین منظور، کمپانی هایر سعی دارد تا تصورات ذهنی و انتظارات شما را به واقعیت تبدیل نماید. بنا براین، هریک از شما می توانید تجربه خانه هوشمندی را که سزاوارش هستید، به دست آورید. در این راستا، سیستم های پیشرفته و نسل جدید دستگاه های MRV هایر، توسط این شرکت طراحی و ارائه شد. این دستگاه ها موسوم به دستگاه های MRV فن از بالا هستند که با طراحی جدید، ظاهری نو و قابلیت سیستم سرمایشی و گرمایشی به طور همزمان، امکانات جدیدی را به مشتریان خود ارائه می دهند.
یکی از قابلیت های این سیستم، امکان مانیتورینگ وکنترل از راه دور کلیه پنل های داخلی از هر نقطه جغرافیایی به صورت Wireless است. همچنین این سیستم می تواند مصرف انرژی را برای هر پنل داخلی به صورت جداگانه محاسبه نماید. بدین ترتیب، محاسبه مصرف انرژی پنل های داخلی درگروه های از قبل تعریف شده و شخصی سازی شده، به راحتی امکان پذیر خواهد بود. مشاهده کد خطاهای احتمالی و رخ داده شده نیز از دیگر مزایای این سیستم است که نقش مهمی را در پیشگیری و رفع مشکلات فنی   دستگاه ها ایفا می کند. بدین ترتیب، سیستم جدید MRV کمپانی “هایر”، تکنولوژی جدید و منحصر به فردی را به مشتریان خود ارائه می دهد.
کلمات کلیدی
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، سیستم VRF، سیستم MRV
مقدمه
کمپانی “هایر” به عنوان یکی از پیشگامان صنعت جهانی، مرزهای تولید محصولات متداول در بازار تهویه مطبوع را درنوردیده و با  نوآوری های جدید، این کمپانی را به پل ارتباطی بین نوآوری و تولیدات تهویه مطبوع تبدیل نموده است. این شرکت که اولین تولید کننده دستگاه VRF درچین است، همچنان در این زمینه در حال فعالیت است.
سیستم  VRF، مخفف عبارت (Variable Refrigerant Flow)، به معنی “جریان متغیر مبرد” است و ایده آن بر اساس تکنولوژی اینورتر است. به زبان ساده تر، سیستم های تهویه مطبوع VRF، متشکل از چند واحد داخلی متصل به یک واحد خارجی هستند که قابلیت تولید سرمایش و گرمایش را دارند. سیستم VRF در هایر، اولین بار در سال 1998 با همکاری شرکت توشیبا به نام MRV ساخته شد.  MRV، در واقع مخفف عبارت (Multi Refrigerant Volume)، به معنی “حجم مبرد چندگانه” است.  سیستم های MRV تولید شده در کمپانی هایر، به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند که قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور برای مدل های هواخنک فن از بالا، طراحی و ارائه شده است که در ادامه به چگونگی و نحوه استفاده ازآن می پردازیم.
معماری سیستم کنترل هوشمند ساختمان کمپانی “هایر”
BMS مخفف عبارت (Building Management System) به معنی مدیریت هوشمند ساختمان است و به مجموعه ای از  سخت افزارها و نرم افزار هایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و مدیریت بخش های مختلف و مورد نیاز ساختمان نصب می شوند. BMS، می تواند دربرگیرنده تمامی سرویس های مکانیکی، الکتریکی و امنیتی ساختمان باشد. این سرویس ها می تواند شامل پله برقی، آسانسور، گرمایش، سرمایش، دوربین مداربسته، اعلام و اطفای حریق و غیره باشد.
به طور معمول از سیستم BMS در اکثر ساختمان ها برای کنترل تاسیسات گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود. این    سیستم ها ازپروتکل های استاندارد و معماری ساختار یافته استفاده می نمایند که امکان لینک شدن با پروتکل های دیگر را دارند. بدین منظور، برای دستگاه های MRV فن از بالای کمپانی “هایر” نیاز به یک دستگاه HCM05/ 05A است که پروتکل BACNET را پشتیبانی می کند. توانایی کنترل 250 پنل داخلی برای مدل HCM05 و 500 پنل داخلی برای مدل  HCM05A وجود دارد. لزوم استفاده از دستگاه IGU02، به ازای هر واحد بیرونی( کندانسور)، باید مورد توجه قرار گیرد. حداکثر تعداد IGU02  هایی که می تواند به یک دستگاه HCM05/ 05A متصل شود، 32 دستگاه است. نرم افزار طراحی شده توسط کمپانی  ” هایر”، بر روی  Mobile Device هر کاربر، قابل مشاهده و دسترسی است که با ورود نام کاربری و رمز عبور مرتبط بادسترسی خود، قادر به کنترل و مانیتورینگ پنل های داخلی ساختمان است.
مهم ترین قابلیت های پروتکل BACNET، در زیر به تفکیک بیان می شود:

  • مانیتورینگ و تنظیم وضعیت عملکرد دستگاه    عمل روشن و خاموش کردن دستگاه، تنظیم دور فن، دمای فعلی محیط، افزایش و کاهش دما و … را می توان مانند یک ریموت کنترل دستی و معمولی، مدیریت کرد.
  • مدیریت استفاده چند کاربره با اجازه دسترسی در سطوح مختلف
    نرم افزار طراحی شده، به کاربران این امکان را می دهد تا در سطوح مدیریتی مختلف، اجازه کنترل و مانیتورینگ پنل های داخلی مرتبط با سطح دسترسی خود را انجام دهند.
  • گزارش مصرف انرژی   می توان پنل های داخلی را در گروه های جداگانه تعریف نمود و مصرف انرژی هر گروه را به صورت مستقل محاسبه کرد.
  • تاریخچه عملکرد و اخطارهای دستگاه    کلیه خطا های مرتبط با پنل های داخلی به همراه کد آنها، در Tab مربوطه قابل مشاهده است که می تواند در شناسایی و رفع آنها نقش به سزایی را ایفا نماید.
  • قابلیت همکاری و سازگاری با تکنولوژی کمپانی Honeywell ، از دیگر مزایای حائز توجه این پروتکل است.

نمایی از معماری فرآیند کنترل هوشمند ساختمان، در شکل (1)  قابل مشاهده است:

شکل (1)

مطابق شکل (1)، حداکثر تعداد 40 پنل داخلی را می توان به یک دستگاه بیرونی متصل کرد که این پنل ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند. پنل های داخلی متصل شونده، می توانند تمامی انواع مدل های سینگل اسپلیت را پشتیبانی نمایند. سپس از طریق دستگاه IGU02، داده های خروجی از واحد بیرونی، قابل انتقال و بازخوانی به دستگاه HCM05/ 05A می باشند. در نهایت توسط پروتکل BACNET، امکان مدیریت و مانیتورینگ پنل ها بر روی Mobile Devices از هر نقطه جغرافیایی به صورت Wireless امکان پذیر خواهد بود.
نتیجه گیری
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان کمپانی “هایر”، با استفاده ازآخرین تکنولوژی های روز دنیا، به منظور ایجاد شرایط ایده آل و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، در جهت رضایت مندی هرچه بیشتر مشتریان خود گام برمی دارد. این سیستم، ضمن کنترل و مانیتورینگ پنل های داخلی دستگاه های MRV فن از بالاو ایجاد شرایط محیطی مناسب، موجب بهینه سازی در مصرف انرژی و بهره وری دستگاه ها نیزمی شود.

تهیه کننده: مونا فلاح مهر
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *